Laden...

Responsive design

It’s about people, not devices

Letterlijk betekend responsive design dat het ontwerp van een website (adaptief) mee schaalt met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

Hoewel we geneigd zijn om te praten in termen van apparaten, is het belangrijker om te kijken naar hoe mensen deze apparaten gebruiken. We moeten ons realiseren dat verschillende apparaten in verschillende contexten worden gebruikt. De content zou daarom juist moeten worden afgestemd op het gebruik “It’s about people, not devices”.

In 2016 is het aantal web bezoeken al evenredig verdeeld tussen site bezoekers afkomstig van een desktop platform en bezoekers afkomstig van een mobiel platform. Er is duidelijk verschil waarneembaar in gedrag tussen bezoekers afkomstig van deze platformen. Desktop bezoekers blijven gemiddeld langer op de website dan mobiele bezoekers en bekijken ook meer pagina’s.
Mobiele bezoekers zijn “vluchtiger” in hun zoekgedrag. Om mobiele bezoekers te kunnen bereiken is het essentieel op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google voor te komen. Ze besteden geen tijd aan het zoeken naar de beste link op de vervolgpagina’s zoals een desktop bezoekers dat vaak nog wel doet.

Omdat de toekomstige bezoeker voor het belangrijkste deel afkomstig zal zijn van mobiele platformen wordt het steeds belangrijker de website te ontwerpen vanuit het “mobile first” principe waarbij 3 aspecten voorop staan: positie in de Google ranking, de laadsnelheid van de website en de gebruikerservaring (mobiel design)

Je kunt hier controleren hoe Google jouw website beoordeelt op mobiele gebruikservaring en snelheid.
In 2015 heeft Google het zoekalgoritme aangepast waardoor mobiel vriendelijkheid, snelheid en versleuteling (https) tot een hogere ranking leiden dan vergelijkbare websites.